Zo vind je de ideale lens voor je fototoestel

Enkele maanden voor de geboorte van mijn dochter kocht ik mijn eerste digitale spiegelreflexcamera (DSLR). Het werd een Nikon D3200, omwille van de prettige prijs en het feit dat er een leerfunctie op zit waarmee je spelenderwijs de verschillende functies van een DSLR onder de knie kan krijgen. Niet dat ik die functie ooit gebruikt heb, want ik ben meer van het type trial-and-error-and-zoek-de-oplossing-op-internet.

De rode versie van de Nikon D3200, met 18-55mm kitlens.

Ik wou twee soorten foto’s kunnen nemen met mijn nieuwe fototoestel: fraaie algemene foto’s, en mooie portretten met een onscherpe achtergrond. Bij de D3200 zat een 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens. Het woord ‘kitlens’ betekent enkel dat de lens in kwestie samen met het toestel verkocht wordt. Wat 18-55mm en f/3.5-5.6 betekenden, wist ik op dat moment niet echt. Toch zijn net die cijfers essentieel als je op zoek gaat naar jouw ideale lens. 

Hieronder probeer ik in mensentaal uit te leggen wat die cijfers betekenen en hoe je ze kan gebruiken tijdens je lenzenjacht. Ik verklap ook wat mijn perfecte all-round lens geworden is en ik schotel je een aantal foto’s voor die ik met die lens gemaakt heb.

snelmenu

Cijfers in mensentaal

18-55mm slaat op de brandpuntsafstand (focal length) van de lens, en dat er twee cijfers staan betekent dat het een zoomlens is. Hoe lager het laagste cijfer, hoe breder je gezichtsveld wanneer je volledig uitzoomt. Hoe hoger het hoogste cijfer, hoe meer je kan inzoomen en hoe kleiner je gezichtsveld wordt. Bekijk deze foto maar eens, en alles wordt snel duidelijk. Meer uitleg vind je op de bijhorende pagina. Behalve zoomlenzen zijn er ook zogenaamde primelenzen. Die hebben een vast gezichtsveld, je kan er dus niet mee in- of uitzoomen. Denk bijvoorbeeld aan een 35mm-lens.

De f-cijfertjes (in dit geval f/3.5-5.6) geven het zogenaamde maximale diafragma of lensopening (aperture) aan. In mensentaal: hoeveel licht je lens kan binnenlaten. Ook hier geldt weer de omgekeerde logica: hoe lager het cijfer, hoe groter de opening kan zijn en hoe meer licht de lens kan binnenlaten. De f-aanduiding geeft altijd de maximale waarde aan (dus het laagste cijfer).

Een visuele weergave van het diafragma. Tekening door Nikon, van deze handige pagina: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/Article/g3cu6o1r/understanding-maximum-aperture.html
Een visuele weergave van het diafragma. (Tekening door Nikon, van deze handige pagina: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/Article/g3cu6o1r/understanding-maximum-aperture.html)

Staan er twee cijfers, dan gelden ze respectievelijk voor de kleinste en de grootste brandpuntsafstand. Mijn kitlens is een 18-55mm f/3.5-5.6, wat betekent dat hij een maximaal diafragma van 3.5 heeft bij 18mm (helemaal uitgezoomd), en een maximaal diagfragma van 5.6 als je helemaal ingezoomd hebt tot 55mm.

Mooie wazige achtergrond

Toegegeven, dat klinkt nog steeds abstract, maar de visuele gevolgen zijn snel duidelijk. Met een groot diafragma (een laag f-cijfer) zal je veel betere foto’s kunnen trekken in slechte lichtomstandigheden, omdat de camera meer licht binnenkrijgt en dus minder tijd nodig heeft om een goed belichte foto te trekken. De sluiter moet minder lang openblijven, en dus wordt de kans op bewogen foto’s kleiner.

Scherptediepte
Met een groot diafragma (een laag f-nummer) wordt de scherptediepte kleiner. (foto genomen met een Tamron 17-50mm f/2.8 op een Nikon D3200)

Daardoor moet je wel aan scherptediepte inboeten en zal niet alles op de foto scherp zijn. Dat is ideaal voor mooie portretfoto’s met een wazige achtergrond, waarbij alleen het gezicht scherp is. Dat is uiteraard minder ideaal voor landschapsfoto’s, waar je de volledige pracht van kilometers vergezicht wil vatten. Met een klein diafragma (een hoog cijfer) leg je alles haarscherp vast, van vlak voor je neus tot aan de horizon. Is er heel weinig licht, dan leg je waarschijnlijk alleen maar ruis vast.

Wil je mooie portretfoto’s met een wazige achtergrond, dan moet je op zoek naar een lens met een laag f-nummer.

Kortom: wil je mooie portretfoto’s met een wazige achtergrond kunnen trekken, dan moet je op zoek naar een lens met een laag f-nummer. Om scherpe landschapsfoto’s te maken, gebruik je best een zo klein mogelijk diafragma (een zo hoog mogelijk f-nummer dus; de maximale diafragmawaarde wordt niet aangegeven in de naam van een lens maar vindt je vaak wel terug in de technische specificaties op de website van de fabrikant). De grootte van het diafragma kan je regelen met de A-stand van je fototoestel.

Hoe kies je de juiste lens?

Als je de werking van de brandpuntsafstand en het diafragma begrijpt, wordt het een pak makkelijker om de juiste lens te kiezen. Om de portretfoto’s te maken die ik voor ogen had, volstond het maximale diafragma van mijn kitlens niet. Na wat research haalde ik al snel een 35mm f/1.8 primelens in huis, voor minder dan € 200. Die bleek ideaal te zijn voor wat ik voor ogen had.

Ik wil op reis mooie, weidse foto’s en close-up portretten kunnen maken zonder van lens te moeten wisselen. En dus heb ik een lichtsterke zoomlens nodig.

Toen de zomervakantie naderde, sloeg de twijfel weer toe. Ik wou op reis foto’s van dezelfde kwaliteit kunnen trekken, maar zonder telkens van lens te moeten wisselen. De kitlens was immers niet lichtsterk genoeg voor de terrasjes ’s avonds, en de portretlens niet breed genoeg voor algemene landschapsfoto’s. En dus trok ik weer op zoek, dit keer naar de perfecte all-round lens.

Mijn ideale all-round lens

Dankzij mijn uitgebreide research op voorhand (lees altijd zo veel mogelijk reviews, ook van gewone gebruikers!) en a little help from Erik, de hoofdredacteur van fotografiemagazine Shoot, kwam ik uit bij de Tamron 17-50mm f/2.8. Een zoomlens vergelijkbaar met mijn kitlens dus, maar wel een pak lichtsterker. Niet supergoedkoop (€ 339 zonder en € 419 met vibratiereductie), maar wel betaalbaarder dan heel wat andere, vergelijkbare lenzen.

Het eerste wat me opviel, was de forse omvang van de lens. Als je met een SLR op reis gaat weet je dat je hem niet in je broekzak kan stoppen, maar de Tamron voegt nog wel wat extra volume en gewicht toe in vergelijking met de kitlens. Zeker als je er de zonnekap op draait, wat ik altijd doe ter bescherming.

De Tamron 17-50mm, de 18-55mm kitlens en de 35mm portretlens voor een Nikon D3200.
De Tamron 17-50mm, de 18-55mm kitlens en de 35mm portretlens. De 17-50mm voegt best wat volume en gewicht toe. (foto genomen met een LG Nexus 5)

Voor- en nadelen

Maar het draait natuurlijk om de foto’s, en daar ben ik heel tevreden over. Met de Tamron 17-50mm f/2.8 kon ik zowel overdag als ’s avonds fraaie foto’s nemen. Weidse landschappen en prachtige portretten, alles lukte met mijn nieuwe lens. Het verschil in lichtsterkte tussen mijn 35mm en de Tamron vind ik tot nu toe verwaarloosbaar. Als ik dit op voorhand had geweten, had ik de 35mm wellicht nooit gekocht en had ik mijn kitlens misschien niet eens uitgepakt.

Behalve de omvang en het gewicht zijn er natuurlijk nog nadelen aan de Tamron. Zo is de autofocus aan de luide kant (voor zover je daar op let) en is hij ook niet altijd van de snelste. De keren dat ik me daar aan stoorde kan ik op twee vingers tellen. Ben je dus op zoek naar een goede allround lens voor je camera, dan kan ik de Tamron 17-50mm f/2.8 alleen maar aanbevelen. Je zal niet gauw tegen zijn limieten opbotsen, en je hoeft er geen duizend euro voor neer te tellen.

**UPDATE**
Wat ik intussen wel gemerkt heb, is dat het geluid van de motor van de bewegingscompensatie sterk wordt opgepikt door de microfoon van mijn fototoestel. Op filmpjes krijg je dan een storende ruis te horen, en is de rest moeilijk hoorbaar. Een externe microfoon wordt dan wel een must.

Voorbeeldfoto’s

Al deze foto’s werden genomen met de Tamron 17-50mm f/2.8 op een Nikon D3200 en beperkt nabewerkt in Lightroom.

Portret met Tamron 17-50mm op een Nikon D3200

Peschiera del Garda (Nikon D3200 + Tamron 17-50mm, nabewerkt in Lightroom)

Verona (Nikon D3200 + Tamron 17-50mm, nabewerkt in Lightroom)

Lasize, Italië (Nikon D3200 + Tamron 17-50mm, nabewerkt in Lightroom)

Puppy's (Nikon D3200 + Tamron 17-50mm, nabewerkt in Lightroom)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *