Facebook haat Belgische bands

Facebook wil alles van je, behalve je geld. En Facebook haat Belgische bands. Tot die conclusies kom ik na vijf vruchteloze pogingen om een post te boosten, zoals dat heet: door vijf euro naar Facebook te gooien, wilde ik een informatieve post over de labelnight van mijn platenlabel onder de aandacht brengen van de mensen die onze pagina liken. Maar dat was buiten Facebook gerekend.

Het principe is je wellicht niet onbekend: Facebook vult jouw News Feed en die van je vrienden met zo weinig mogelijk relevante info. Dingen die je echt wil (laten) zien, blijven verborgen. Een like op een gepixelde afbeelding met een spreuk die in de prullenbak belandde tijdens de jaarlijkse brainstorm van Bond Zonder Naam, wordt met de hoogste prioriteit bovenaan gezet.

spreuk

Heb je toch iets belangrijks te vertellen, bijvoorbeeld over het indoorfestival dat je organiseert met je kleine Belgische platenlabel Thanks But No Thanks Records, dan moet je geld betalen om zeker te zijn dat de juiste mensen die post ook te zien krijgen. Dat heet dan boosten, een afkorting van ophoesten [oboesten].

Promotie voeren voor dummies

Maar goed, over naar de feiten. Ik wou dus een beetje promotie voeren voor de muzikale avond die ik organiseer met mijn platenlabelwaar tien bijzonder goede en bijzonder onbekende Belgische bands spelen. Dus klikte ik onder de post op onze pagina op boost, vulde ik het bedrag in dat ik wou spenderen, koos ik hoe lang de advertentie moest lopen en welk publiek ik wilde bereiken (in dit geval de mensen die onze pagina al liken en hun vrienden). Dan was het wachten op het automatische goedkeuringsproces van Facebook. Maar dat bleek een afkeuringsproces te worden.

Voor de duidelijkheid: dit is de post die ik wou boosten:

Thanks But No Thanks Records labelnight

Weigering 1: niet schelden, aub

Pakweg een halfuur na het indienen van de advertentie volgde de eerste weigering. Reden: “(the use of) language that is profane, vulgar, threatening or generates high negative feedback.” Dat is misschien een accurate omschrijving van de meeste posts op mijn privéaccount, maar zeker niet voor deze advertentie. Gelukkig stond er een handige link bij waarop je kon protesteren, wat ik uiteraard deed.

Weigering 2: there and back again

Even later kreeg ik al antwoord van een vriendelijke helpdeskmedewerkster, die me bevestigde dat er niets verkeerd was met de post. Ze keurde hem handmatig goed en alles leek in orde. Ware het niet dat de advertentie meteen daarna opnieuw automatisch werd afgekeurd. Opnieuw wegens fout taalgebruik.

Lather, rinse, repeat: de protestlink aangeklikt en het verhaal verteld. Ik kreeg antwoord van een andere helpdeskmedewerker (antwoorden op de oorspronkelijke discussie verdwijnen in het Grote Niets), die me ook vertelde dat er inderdaad niets mis was met de tekst. Op de vraag waarom ik die melding dan kreeg, had hij geen antwoord. Er was wel iets mis met de afbeelding, want die bevatte te veel tekst. Tekst mag namelijk maximum 20% van de afbeelding innemen. Daar kon ik mee leven. Ik veranderde de afbeelding en probeerde opnieuw om de post te boosten.

Nu zag hij er zo uit:

TBNT labelnight

Weigering 3: NIET SCHELDEN AUB

En ja hoor: een half uur later kwam er opnieuw de bevestiging dat mijn post geweigerd was. De reden? “(The use of) language that is profane, vulgar, threatening or generates high negative feedback.” Ik slikte enkele woorden die aan die omschrijving voldoen in en deed nog maar eens mijn verhaal bij de helpdesk. Creativiteit viert gelukkig hoogtij bij Facebook, want ik kreeg weer een andere reden opgesolferd.

Dit keer werd de advertentie geweigerd omwille van de woorden ‘fucked up business models’ (ik neem aan vooral de eerste twee). Na lang zoeken vond ik die inderdaad ergens diep in de omschrijving van onze pagina terug. Waarom dat vroeger nooit een probleem was als we posts wilden boosten zal ik wellicht nooit te weten komen, maar ik verving ‘fucked up’ voor de zekerheid toch maar door FACEBOOK DOESN’T LIKE BAD WORDS en diende de advertentie voor de derde keer in. Het werd niet de goeie keer.

Weigering 4: niet schelden in url’s, aub

Een half uur na het indienen kreeg ik de vierde weigeringsmail, niet geheel verrassend met de uitleg dat er “language that is profane, vulgar, threatening or generates high negative feedback.” in staat. Ik bleef kalm, brak rustig de pen die ik in mijn hand had in vier stukken en gooide mijn glas water in scherven tegen de muur aan de andere kant van de kamer. Daarna vulde ik opnieuw een protestbericht in, in de naïeve hoop dat ik nu toch stilaan de échte reden voor de weigering te horen zou krijgen.

Twaalf (!) uur na dat protest kreeg ik vanmorgen een nieuwe reden op mijn bord: “Your ad wasn’t approved because the URL used in the ad has profane language”. 

In de advertentie staan twee links: eentje naar het event en eentje naar de pagina van Generation 84. Zoek gerust even mee naar de vulgaire taal in de url’s:

And the horse you rode in on

Om nog op een degelijke manier promotie te voeren voor de Thanks But No Thanks Records labelnight is het nu te laat, maar ik ga puur voor de sport blijven proberen om de advertentie erdoor te drukken. Al was het maar om te kijken welke redenen de helpdesk blijft verzinnen.

Voorlopig kan er maar één conclusie zijn: Facebook haat onbekende Belgische bands en hun geld.

Fuck you, Facebook. Fuck you and the horse you rode in on.

(Mensen die nu zaterdag (28 november 2015) niet weten wat doen, zijn uiteraard meer dan welkom op ons grote Thanks But No Thanks Records familiefeest! )

**UPDATE**

Ik kreeg bericht van ene Hanna van de helpdesk, die me wist te melden dat de advertentie wel degelijk aan alle richtlijnen voldoet. Ze heeft de post manueel goedgekeurd. En Facebook heeft hem intussen weer automatisch afgekeurd. De cirkel is rond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *