Waarom krijgt Apple gratis reclame?

Apple heeft twee nieuwe iPhones en een horloge aangekondigd. Dat wist je natuurlijk al, zelfs als het je niet interesseert. De persconferentie zat immers live in het avondjournaal. Maar waarom eigenlijk? Wat maakt de toestellen van Apple zo anders, zo belangrijk dat hun lancering telkens weer nieuws wordt?

Weinig mensen waren bovenmatig geïnteresseerd in de nieuwe iPhone(s), maar naar de iWatch werd er wel uitgekeken. Zeker vanuit enkele kantoorgebouwen in Azië.

Als je met een half been in de technologiejournalistiek zit of simpelweg een Twitter-account hebt, kon je er dinsdag overdag al niet naast kijken: Apple ging ’s avonds met Iets Nieuws komen. Naar goede gewoonte van de laatste jaren was op voorhand al min of meer bekend wat dat zou zijn: minstens één iPhone met sowieso een groter scherm, een smartwatch en wat software-updates.

Iedereen keek vooral uit naar de smartwatch, want andere fabrikanten als Pebble, Sony, Cookoo, Motorola en LG krijgen de smartwatchmarkt (en nu tien keer snel na elkaar) maar niet van de grond. Misschien zou Apple wel voor het Eureka-moment kunnen zorgen, net zoals ze destijds deden met de iPod en de iPad. Die maakten respectievelijk de draagbare mp3-speler en de tablet eindelijk interessant voor de gewone consument. Naar de nieuwe iPhone werd door weinigen met bovengemiddelde interesse uitgekeken, omdat Apple op dat vlak al enkele jaren vooral de concurrentie volgt.

[Gênante stilte]

Daarom, en omdat de iWatch, excuseer, de Apple Watch zich nog moet bewijzen was ik verbaasd toen er tijdens het avondjournaal van VTM een item aan de persconferentie van Apple werd gewijd. Zeker omdat de keynote op dat moment nog volop aan de gang was en er dus nog maar weinig feiten bekend waren. Niets dat zelfs binnen de meest fantasierijke definitie als ‘nieuws’ aangeduid kon worden, kortom.

Apple-aankondiging op VTM NIEUWS
“Zoals je ziet, Stef, is hier op dit moment volstrekt niets te zien.” (Klik op de foto voor de uitzending, het fragment begint rond de 32e minuut)

Het werd zelfs een beetje gênant toen Stef Wynants overschakelde naar een reporter ter plaatse, die op een evenementje in Antwerpen stond. Daar waren enkele mensen samengetroept om de keynote van Apple live te bekijken. Hun goed recht uiteraard, en elke reden is goed genoeg voor een gezellige bijeenkomst met gelijkgezinden. Alleen viel de stream van de keynote er constant uit en was er dus niets te zien. Niet op het evenement, en niet op het journaal. Goed dat er geen belangrijkere items waren waarmee die verloren zendtijd van het nieuws gevuld had kunnen worden.

Een productlancering is zelden nieuws

Als trouwe nieuwskijker, die voor een groot deel vertrouwt op het televisiejournaal om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen in de wereld, voelde ik mij bedrogen. Waarom krijgt Apple gratis reclame tijdens het best bekeken informatieprogramma, in wat wellicht een van de duurdere timeslots is voor adverteerders?

De aankondiging van een nieuw product is wat mij betreft zelden nieuwswaardig, behalve in gespecialiseerde rubrieken en programma’s. En dan nog voornamelijk als er ook iets min of meer nieuwswaardig mee gemoeid is. Ik denk bijvoorbeeld aan de waterdichte tablets en smartphones van Sony (en intussen ook Samsung), die een meerwaarde kunnen bieden tijdens onverwacht noodweer. De helft van mijn vriendengroep kon na de Pukkelpopstorm in 2011 bijvoorbeeld niemand telefonisch geruststellen omdat hun smartphone het had begeven door de regen.

Sony Xperia Z2: waterdichte smartphone
Een waterdichte smartphone is een belangrijke innovatie, maar zelfs dat hoeft wat mij betreft niet in het televisiejournaal. (foto: Sony Xperia Z2)

Of denk aan smartphones als de Nexus 5 en de OnePlus One, die de prestaties van de nieuwe iPhones evenaren aan een derde van de prijs. Gelukkig kreeg de Fairphone nog wat aandacht in Ter Zake, maar voor zover ik weet (toegegeven, ik weet niet altijd ver) zat er geen live item in het journaal over deze Nederlandse smartphone die mikt op een eerlijke productie.

Waarom krijgt Apple gratis reclame?

Een vraag dus voor de hoofd- en eindredacteurs van onze televisiejournaals: waarom krijgt Apple gratis reclame tijdens jullie duurste zendtijd, voor producten die geeneens boven het bestaande veld uitsteken? Wat maakt de jaarlijkse lancering van nieuwe iPhones, iPads en mobiele aanverwanten nieuwswaardig en gelijkaardige lanceringen van andere bedrijven (of zelfs de lanceringen van nieuwe Macbooks en Mac Pro’s) niet?

Ik ben, zoals altijd, zeer benieuwd.


Voor wie het zich afvraagt: ik heb recent een Macbook Pro gekocht om binnen afzienbare tijd mijn trouwe Windows-desktop te vervangen. Ik heb een iPad 2 en een Nexus 7 liggen, liep jaren geleden rond met een iPhone 3G en ben dit jaar overgeschakeld van een Nokia Lumia naar een Nexus 5. Ik ben geen technologieracist.


One more thing…

Ik heb niets tegen stagiairs en vind dat iedereen de kans moet krijgen om te leren, maar wie schrijft er tegenwoordig in ’s hemelsnaam de slogans voor de Apple-producten? Google Translate? I kid you not:

  • “iPod touch: Ontwikkeld voor de allerfunste dingen.”
  • “iPod nano: Speel af. En ga spelen.”
  • “iPad mini: Klein wonder.”
  • “iPad Air: Denk niet te licht over kracht.”
  • “iPhone 6: Bigger than bigger.”
  • “MacBook Air: Power in overvloed. De hele dag.”
  • “MacBook Pro: Meer kracht achter elke pixel.”

*Cringe*

Ik ben te huur, hé jongens.

iPhone 6: Bigger than bigger. Al geldt dat natuurlijk alleen voor de iPhone 6 Plus. En is die nog altijd kleiner dan pakweg de Samsung Galaxy Note Edge, de Samsung Galaxy Note 4, de Sony Xperia Z Ultra, de Huawei Ascend Mate, de Nokia Lumia 1520, de Alcatel OneTouch Hero, de LG G Flex (die ook buigbaar is), de Acer Liquid S2 of de HTC One Max.
iPhone 6: Bigger than bigger. Al geldt dat natuurlijk alleen voor de iPhone 6 Plus. En die is nog altijd kleiner dan pakweg de Samsung Galaxy Note 4, de Sony Xperia Z Ultra, de Huawei Ascend Mate, de Nokia Lumia 1520, de Alcatel OneTouch Hero, de LG G Flex (die ook buigbaar is), de Acer Liquid S2 of de HTC One Max, om er maar enkelen te noemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *